IL PRESENTE DISCONTINUO/THE DISCONTINUOUS PRESENT

Gian Maria Annovi has written a beautiful review of Killing the Moonlight for alfabeta2. I’m grateful for his identification of a geopoetics of infrastructural inquiry/empathy that I’ve been working on, methodologically speaking, & not without interference, for the past decade or so.

In Killing the Moonlight: Modernism in Venice,…, Jennifer Scappettone sembra riprodurre nella scrittura la geografia fluida della città al centro del suo studio. La studiosa offre al lettore un erudito diario di viaggio che documenta, tra deviazioni spazio-temporali, ritorni e improvvisi sprofondamenti nel presente, le istanze il cui il mito romantico di Venezia si è scontrato e incontrato con la modernità…. Scappettone mostra con un approccio comparativo e interdisciplinare come Venezia non sia necessariamente un altro mostruoso del moderno, uno spazio antitetico alla vita contemporanea in cui trovare un nostalgico rifugio o la morte, ma un laboratorio usato da numerosi artisti e scrittori per far emergere le contraddizioni, i pericoli e i fallimenti stessi dell’ethos e dell’utopismo modernista.

And a smidgeon of traduction, mine:

In Killing the Moonlight: Modernism in Venice, Jennifer Scappettone seems to reproduce in writing the fluid geography of the city at the center of her study. The scholar offers the reader an erudite travelogue that documents, between spatiotemporal detours, returns, and sudden fallings into the present, the instances in which the romantic myth of Venice has clashed with and run into modernity…. Scappettone demonstrates with a comparative and interdisciplinary approach how Venice is not necessarily a monstrous other of the modern, a space antithetical to contemporary life in which to find a nostalgic refuge or death, but a laboratory used by numerous artists and writers to make the contradictions, the dangers, and the failures themselves of the modernist ethos and utopianism emerge.

Venezia patch1

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